• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 4 دی 1398
کد مطلب : 91186
+
-

کشف استخر هخامنشی در پاسارگاد

کشف استخر هخامنشی در پاسارگاد


نقشه‌های مغناطیسی بخش جنوب‌شرقی باغ شاهی مجموعه جهانی پاسارگاد، استخر آبی ذوزنقه‌ای‌شکل دوران هخامنشی را نمایان کرد.
افشین ابراهیمی، مدیر پایگاه میراث‌ جهانی پاسارگاد با اعلام این خبر به ایرنا، گفت: این استخر در پنجمین فصل فعالیت‌های باستان‌شناسی و علوم باستانی ایران و فرانسه مشاهده شد. او گفت: در این فصل از فعالیت گروه باستان‌شناسی، همچنین قسمت‌هایی بین کاخ اختصاصی و کاخ بار عام، بخش‌هایی از پشت بنای تل تخت و محوطه‌ای بین کاروانسرا و مقبره کورش کبیر بررسی شد.
ابراهیمی با اعلام این موضوع که در پی بررسی‌ها در محوطه باغ شاهی، در ۶نقطه گمانه‌های باستان‌شناختی زده شد، گفت: احتمالا استخر یادشده ۸ورودی آب داشته و متعلق به دوران هخامنشیان است.
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: آجرهای هلالی‌شکلی نیز در بخش‌هایی از یکی از دهانه‌های ورودی آب به استخر مشاهده شد.
به‌گفته ابراهیمی، حدود باغ شاهی متعلق به دوران هخامنشی مشخص است و استخر ذوزنقه‌ای شکل نیز برای نخستین‌بار مشاهده شده است.
 پنجمین فصل فعالیت‌های باستان‌شناسی ایران و فرانسه در مجموعه جهانی پاسارگاد با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و با همکاری مرکز ملی پژوهش‌های علمی دانشگاه لیون فرانسه، پژوهشکده باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، پایگاه جهانی پاسارگاد و اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس از نیمه آبان‌ماه۹۸ تا اواخر آذرماه امسال انجام شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید